
HOME > THE MEDIA > PRINT > NEWSPAPERS  

NEWSPAPERS 

Afrikaans media: ‘Better than the rest’ 
Publish: 17 June 2008  
 
Wadim Schreiner dares to repeat the statement that earned him an “Oscar” for “Sweeping Generalisation”.  
 
  

I think the Afrikaans media are doing a better job than their English counterparts. There, I said it again. 

The last time I made this statement during the release of analysis that suggested that the Afrikaans media seem to 
better comprehend their audiences' needs and tailor their contents accordingly, I was awarded an "Oscar" for 
"Sweeping Generalisation". This by a fellow journalist, who then "informed" me of an alternative view: "Afrikaans 
media (especially Rapport) promote a diverse, race-based agenda, which does little for reconciliation and nation-
building". 

Naturally, I did not continue with the discussion, because when "race" is thrown into an equation, the argument itself 
becomes obsolete. My only crime has been to oversee some research that has counted the origins of agency versus 
own journalist-sourced articles, over a 12-month period in leading South African newspapers. 

The 2006 results showed that Afrikaans media had the least agency-sourced content, particularly compared to the 
Independent Newspapers. The Afrikaans media (Die Burger, Volksblad, Beeld and Rapport) had on average only 
10% agency sources versus the Independent Group's (The Star, Pretoria News, Cape Times, Daily News) 40%. Not 
that bad considering that The Citizen had a total of 75% agency copy. 

I interpreted this as the Afrikaans media forced to use their own journalists' copy due to the absence of Afrikaans in 
news agency reports. Added to this the prerequisite of unique articles, for an audience that is specific, has particular 
interests and possibly particular political views; makes own copy far more desirable. Am I wrong in this hypothesis? 

If correct, should this tailoring not also be valid for English-language media as well? Honestly, what is the difference 
between a Pretoria News, a Star and a Cape Times? 

Afrikaans media have been opinionated for quite some time, through editorials, article selection and supplements 
(such as By). This opinion seems to increasingly count abroad. 

When the much admired Financial Times reported on the Zimbabwe-destined Chinese weapons cargo, it cited not 
the Mail & Guardian nor Sunday Times, but Beeld. An English medium, based in the UK, attributing Beeld as a 
source. 

This possible trend is supported in our research. Of all the media cited by other media in South Africa, Afrikaans 
media are increasingly used as sources: Beeld has in 2007 become the fourth most cited, up from position seven in 
2006. This is slightly ahead of Business Day, and behind the Sunday Times, Mail & Guardian and City Press. 
Business Day is, in turn, followed by Rapport and Die Burger. 

The sole Independent Newspaper representative amongst the top ten: The Sunday Independent in 10th position. I 
really cannot comment on the "alternative view" around the Afrikaans media and their alleged lack of "reconciliation 
and transformation". But I see often unique stories, personal accounts and that extra bit of "skinder" (gossip). Now, 
before I get another "Oscar", let me fix that intro for those sensitive English sour-grape colleagues: Some Afrikaans 
media are seemingly, occasionally, perhaps doing a better job than some English media in possibly some ways. 

Happy now? 

Wadim Schreiner is the managing director of Media Tenor SA, a research company focusing on media content 
analysis. He lives in Snor City (Pretoria) but does not support the Blou Bulle.  

■ This article first appeared in The Media magazine. 

 
 

 

  Print story    Email story   Subscribe to newsletter
 

 

Page 1 of 1The Media Online - News and Analysis of the Media Industry - Newspapers: themedi...

11/08/2010http://www.themediaonline.co.za/themedia/view/themedia/en/page255?oid=11025&s...


